chiafrø fordele

5 grunde til at du bør spise chiafrø

Du har måske hørt om dem, altså chiafrøene, som er blevet populære på rigtig kort tid. Og det er der så sandelig også en grund til. Årsagen til at de er blevet så populære er fordi, at på trods af deres små størrelse, så indeholder de rigtig mange gode næringsstoffer. Flere end mand lige umiddelbart skulle tro. Herunder kan du læse om 5 gode grunde til at du netop bør begynde at spise chiafrø, hvis du ikke allerede gør det. 

1. Høj indhold af proteiner og fibre – ingen kulhydrater

Man skulle ikke tro det. Men de små ovale frø indeholder en stor mængde af proteiner. Proteiner er gode for mave, fordøjelsen og ens generelle fødeindtag. Proteiner bør man spise masser af, så længe ens fordøjelse kan følge med. Får man få mange fibre, eller hvis man ikke er vant til at indtage mad med højt fibreindhold, kan det nemlig godt gå hen og give problemer med maven. 

En lille frø indeholder 14% proteiner. Det er et af de mest, hvis ikke den eneste, frøtype, med så højt et proteinindhold. Og det er noget af grunden til at den er så populær. Frøen indeholder dog også kulhydrater, men ikke noget der vil give problemer i regnskabet, hvis man tæller sine kulhydrater, da frøen faktisk kun indeholder gode og sunde kulhydrater. 

2. Kan hjælpe dig til vægttab

Kostvejledere er vilde med chiafrø. Og du har måske set lækre bowle med chiagrød med topping. Chiafrø er nemlig super gode, hvis man ønsker at tabe sig. Den høje mængde af proteiner, og uden det store kulhydratsindhold, kan man med fordel indtage disse frø i form af at lave grød af dem. Det gøres nemt ved at opløse frøene i noget væske, i form af fx. plantemælk. Dog bør man ikke indtage mere end de 15gram om dagen, som der anvises om på chiafrøenes pakke. 

Den høje mængde proteiner og fibre, gør at frøene give dig en lindrene appetit. De vil fylde mere i din mave, så du føler dig hurtigere mæt og føler dig mæt i længere tid. Og samtidig, kan du styre din lyst til andre søde sager som mellemmåltid. 

3. Mindsker risikoen for hjertesygdomme 

Chiafrøene styrker dit immunforsvar, men de styrker også dit hjerte. Årsagen til det er fordi frøene indeholder fibre, proteiner og er rig på omega-3 fedtsyre, som tilsammen går ind og mindsker risikoen for diverse hjertesygdomme. 

Samtidig er der undersøgelser der påpeger at frøene kan nedsænke end blodtryk, hvis man lider af for højt blodtryk. Alle ved at for højt, eller ujævnt blodtryk, kan føre til hjerte- karsygdomme, og til sidst ende i for tidlig død. Styrk dit hjerte ved at begynde at spise chiafrø i dag. 

4. Giver næring til knoglerne

Endnu en god grund til at indtage disse vidunderlige frø, er at de indeholder så god næring, som dine knogler har brug for. Frøene er nemlig fyldte med calcium, magnesium, fosfor og, som nævnt, før, proteiner. Især calcium er noget af det knoglerne har brug for, og det er en af grunden til at vi drikker mælk i dag. Men tro det eller ej, så indeholder frøene mere calcium end de fleste mejeriprodukter. Så hvis du i forvejen ikke er så vild med mælk, og ikke altid får din daglige vitamintilskud, så spis chiafrø.

5. Fyldt med antioxidanter

Antioxidanter bekæmper de frie radikaler i kroppen, som give celleforandringer, og kan i værst tilfælde gå hen og give kræft. Antioxidanterne kan forhindre diverse sygdomme i kroppen, samtidig med de styrker både knogler, organer og celler. 

Der findes faktisk flere fordele ved at spise chiafrø dagligt. Der er stort set ingen bivirkninger og de kan nydes med velbehag, selvom de ikke har en særlig udpræget smag i sig selv. Så kan man spise dem drysset ud over sin salat, du kan lave chiagrød, med frugt og bær som topping.