Google Adwords – det skal du vide

Hvad enten din virksomhed er lille eller stor, så kan Google Adwords være en rigtig effektiv måde at nå ud til dine kunder på og optimere dit salg. Google samarbejder med mere end 1 million virksomheder, og det er en af deres mest indtjenende tjenester, der også kan gavne dit salg.  

Hvad er Google Adwords?

Når du foretager en Google-søgning, kommer der tre slags resultater frem. Allerøverst ser du Google Adwords-annoncerne. Det er både i form af, hvad der ligner et almindeligt søgeresultat – altså med en titel og annoncetekst – og i form af billeder.

Under det sponsorerede indhold kommer de organiske søgeresultater. Og hvor dit website placerer sig henne i de organiske søgeresultater er afhængig af, hvor godt din hjemmeside er flettet sammen, især i forhold til SEO, altså søgemaskineoptimering.

Men Googles algoritme, som ligger bag, er utrolig kompleks og kan være svær at gennemskue. Så selvom det er gratis at ranke højt i de organiske søgeresultater, kræver det virkelig, at man har styr på SEO. Derfor kan Google Adwords være en vigtig platform.

Hvordan virker Google Adwords?

Google Adwords er som udgangspunkt simpelt. Du opretter en Adwords konto og kan med det samme lave en annonce. Du kan selv bestemme, hvor meget du vil bruge på annonceringen, og du betaler hver gang der klikkes på din annonce. Dette kaldes pay-per-click eller PPC.

Hvis du er dygtig til at målrette dine annoncer, kan det have en tydelig indvirkning på dit salg. Det helt essentielle er, at du har styr på dine keywords. Google viser nemlig annoncerne, når de er relevante for brugeren.

Hvad koster det at bruge Google Adwords?

Det koster ikke noget at oprette en konto. Herefter vælger du helt selv, hvor meget der er i dit budget til markedsføring på Google. Vil du fx bruge 500 kr. på en måned, sætter du budgettet til det, og så vil Google ikke overstige dette beløb.

Er Google Adwords en god ide for min virksomhed?

Markedsføring på denne måde som regel en rigtig god ide, selvfølgelig lidt afhængig af hvad virksomheden tilbyder, men ikke dens størrelse.

 

De store virksomheder kan nemlig ikke udkonkurrere de mindre virksomheder ved at kunne smide mange penge i, da det afhænger af hvor relevant, din annonce er for din målgruppe.

 

Har du svært ved at gennemskue helt præcis, hvordan en effektiv annonce skal skrues sammen, er der også mange webbureauer, der tilbyder rådgivning og løbende optimering af dine annonceringer.